Blogi avalehel

Virnad tee ääres

August 28th, 2013

Nädal tagasi tehti riigi maad läbiva kõrgepingeliini all hooldust ja kohe seejärel laiendati ka trassi, tehti raiet. Täna veeti materjal tee äärde.

Sõitsin sealt paar kord mööda ja mõtlesin, et kas nüüd on uuem komme erineva pikkuse ja jämedusega palgid kõik ühte virna segamini ladustada. Või oli käsk lihtsalt materjal trassilt kokku koondada ja edasine pole enam nende asi. Küll autojuht sorteerib, mida või kuidas koormasse panna.

Olen seni kokku puutunud selliste teenusepakkujatega, kelle masinad panevad erinevad sortimendid (pikkus, diameeter) eraldi virnadesse ning hilisema autole laadimise lihtsustamiseks seatakse palgiotsad ühele joonele. Nii pole autojuhil enam vaja haaratsite vahele võetud punti vastu maad koputada, et kõiki ühepikkuseks saada. Veel olen kogenud, et pannakse tüükapooled ühes, ladvapooled teises suunas. Kui veel tollimine moes oli, siis ainult nii saigi õigeid mõõtmisandmeid.

Täpselt rihitud laadimine pole oluline vaid sel juhul, kui oma metsast küttepuudeks mõeldud notid kohe sellisele laoplatsile pannakse, kus need sealsamas tükeldamisele, lõhkumisele ja riita ladumisele lähevad. Autodega edasiviimiseks peaksid virnad ikkagi ühtlased ja hõlpsasti mõõdetavad olema.

Kindlasti teab keegi uuemaid asju minust paremini ning võibolla võivadki virnad sedamoodi sassis olla, sest harvester ju mõõtis raiutud koguse nagunii juba ära ja saeveskis mõõdetakse jälle. Minu silma selline virnastamine igatahes riivab ja jätab tegijast lohaka mulje.

3 vastus “Virnad tee ääres”

  1. anto:

    Tere!
    Sellised ongi tänapäeva virnad. Palgimôôte on palju. Alates 3.7m ja iga 30cm tagant.
    Peaasi, et oleks ükspool virnast sirge. Autojuhil, siis lihtsam koormat teha.
    Tihud môôdab jah harvester ja hiljem ka tehas. Harvesteri kalibreerimise eest vastutab harvesterijuht ja pistelisi kontrolle teevad ka ühistute töölised, käies klupega môôtmisi tegemas.
    Terv Anto

  2. Andy:

    Tervist.

    Anto juba vastas enamuse tõest aga väga tähtis sellise majandamise juures on ka see ,et teatavasti on meil metsas kasvavad puud erinevad ja ei saa kõigist puudest lõigata sama pikkusega palke. See tähendab ,et niimoodi majandades saab olemasolevat materjali kasumlikumalt varundada ja tegelikkuses läheb niimoodi vähem puidumaterjali kaotsi ,mis annab märku sellel alal töötavate inimeste professionaalsusest. Ja kui oleksite vaadanud teisele poole palgivirna siis oleksite näinud sirgeks aetud palgi otsi. See tähendab ,et veoauto juht ei pea neid sorteerima ega sirgu ajama. Kuna teatavasti palgid ei paista läbi siis ei saa ka kokkuvedaja nende teepoolseid otsi sirgu ajada, et möödujatel ilus vaadata oleks.

    Tervitades,

    Andy

  3. Leili:

    Tore, kui liini pool, kustkaudu ka materjal virna pandi, otsad ühetasased on ja autojuht ise sorteerib. Minu küsimus tekkis lihtsalt seetõttu, et mulle teenuseid pakkunud vedaja on alati teinud erinevatest sortimentidest eri virnad, peenpalk ja selle mõõdud ühes hunnikus, jäme palk teises. Vastavalt sellele sättis ka autojuht palgid koormasse. Ju nüüd on uued ajad ja kombed, mida minusugune, kes mitme aasta möödudes vahel mõne raie teeb, veel ei tea. Nojah, ja ega mul pole metsaomanikuks oldud aastate jooksul kordagi ka harvester raiet teinud. Saemehed käivad ja seepärast pole kogused juba raie käigus elektrooniliselt mõõdetud.
    Paberipuu ja küte olid tõepoolest omaette teises kohas eraldi virnades.
    Kokkuvõttes oli kirjutisest ja vastukajadest kasu – sain teada, et nõuded on lihtsustunud.

Jäta vastus